LIETUVIŲ CHORO MUZIKOS ANTOLOGIJA 1973–1980
VI tomas
Sudarytojas ir vyriausiasis redaktorius Jurijus Kalcas
Redakcinė kolegija:
Jonas Vytautas Bruveris
Algimantas Lopas
Teisutis Makačinas
Redaktorius Donatas Zakaras
Lotyniškų tekstų redaktorė Živilė Tamaševičienė
Viršelio ir principinio maketo dailininkė Audronė Lasinskienė
Natografai: Robertas Budrys, Žvainys Ivanauskas, Rolandas Skirelis
Vertėja Sonata Zubovienė
Vilnius: Lietuvos liaudies kultūros centras, 2010. – 237 p.
ISMN 979-0-706208-41-1
Turinys
Pratarmė / 5
Julius Andrejevas
SVEIKAS GYVAS, VYTURY! (SATB) / 9
Valentinas Bagdonas
SKRIDO BITĖ, TA TA TO (SATB) / 14
Feliksas Bajoras
ANDANTINO (SATB) / 18
Vytautas Barkauskas
LIETUVA (SSAATTBB) / 21
SEPTYNIOS MINIATIŪROS (SSAATBB) / 25
Algimantas Bražinskas
BALTOJI VARNELĖ (TTTBBBB, TB solo) / 37
ŽEMAIČIŲ PLENTAS (SSAATTBB) / 45
Viktoras Budrevičius
NUDAVĖ MOČIUTĖ (SSAATTBB) / 49
TYKIAI, TYKIAI (TTBBB, Bar. solo) / 55
DAINŲ ŠALELĖJ (SSAA) / 58
ANT KALNO AUKŠTAI (SSAATBB) / 61
Jurgis Juozapaitis
Ciklo TEKĖK, SAULELE V dalis (SAATB) / 66
ŽALIOS RŪTOS SIDABRINIAM VAKARE (SSAA) / 72
Vytautas Juozapaitis
PJOVĖ LANKOJ ŠIENĄ (SATBB) / 76
DEVYNIOM ŠAKELĖM (SSATB) / 79
RUGIAPJŪTĖ (SSAA) / 81
Vytautas Jurgutis
VARPO AIDAS (SSAATTBB) / 85
Jeronimas Kačinskas
TE LUCIS ANTE TERMINUM (SSAATTBB, piano) / 90
Vytautas Kairiūkštis
MOČIUTE TU MANA (TTBB) / 100
Vytautas Klova
VIENA LINELIUS PASĖJAU (SATB) / 103
Anatolijus Lapinskas
OI LYJA LIETUS (SATB) / 109
VAI ANT KALNELIO (TTTBBB) / 112
TURĖJO BOBUTĖ ŽILĄ OŽELĮ (SSAATTBB, skrabalai, kelmas) / 117
Laurynas Vakaris Lopas
DŽOLE OLE (SSSAAA) / 140
AKYS (SSAATTBB) / 145
Baladė KUR TĖVULIO KLĖTELĖ (SSSSAATTTTBBBBB) / 151
Teisutis Makačinas
KOKIAIS ŽIEDELIAIS RŪTELĖS ŽYDĖS (SSAA) / 161
SAULĖS GIJOS (SSAATTBBB) / 165
OI TU, JOVARĖLI (SSAATTB) / 173
Vytautas Montvila
LYDU LAIDU SAULELĖ (SAATBB) / 178
KALNAS (SATB) / 181
Vaclovas Paketūras
AŠ TURĖJAU BROLUŽĖLĮ (SATBB) / 184
Leonas Povilaitis
TŪ-TO! (SSSAA) / 187
SEKU SEKU PASAKĄ (SSAA) / 190
NAKTIES PEIZAŽAS (SSATTBB) / 193
O-O, GIRIA! (TTTBBB) / 196
Antanas Račiūnas
ŽINAI, KO LIŪDI PIEVOS? (SSAATTBB) / 198
TOKIA PŪGA (SATB) / 202
Antanas Rekašius
UDENĖLIO GRAŽUME (SSAA, piano) / 205
Remigijus Šileika
MIŠKO EŽERAS (SSAATB) / 209
Vladas Švedas
Kantatos ROŽĖS PRIE IX FORTO finalinė dalis (SSAAATTBB) / 214
Laimutis Vilkončius
REIKS BROLELIUI KARAN JOTI (SAATBB, T. solo) / 217
Audronė Žigaitytė-Nekrošienė
SENELĖS PASAKA (SSSSAAA) / 221
ŠEŠIOLIKMEČIAI (SSAATTBB) / 226
Pratarmė
XX a. 8-ajame dešimtmetyje Lietuvos muzikos gyvenimas labai pagyvėjo: iškilo nauja atlikėjų karta, rengta keletas instrumentinės muzikos festivalių, konkursų, koncertų ciklų ir pan. Reikšmingų pokyčių būta choro kultūroje. Aktyviai veikė 1969 m. įsteigtas Kauno valstybinis choras, 1970 m. susikūręs ir vėliau „Vilniaus“ vardu pavadintas Lietuvos aklųjų draugijos choras. Chorų repertuare pamažu įsitvirtino renesanso ir baroko muzika. Iš 1974 m. Šiauliuose suburto vokalinio ansamblio išaugo kamerinis choras „Polifonija“; jo iniciatyva 1978 m. mieste imti rengti vadinamosios senosios muzikos festivaliai. Vyko su žymių kompozitorių bei chorvedžių (Česlovo Sasnausko, Juozo Naujalio, Juozo Gruodžio, Antano Budriūno) kūryba ir veikla siejami choro muzikos festivaliai, Stasio Šimkaus chorų konkursas, aukštųjų mokyklų chorų konkursas „Juventus“. Įvairios choro kultūros problemos nagrinėtos Aniceto Armino, Rimos Mikėnaitės, Linos Dumbliauskaitės, Regimanto Gudelio daktaro (tada vad. mokslų kandidato) disertacijose, Rimtauto Kašponio, Boleslovo Zubricko ir kt. darbuose, periodikoje kilusiose diskusijose. Unikalus to meto reiškinys – nepaprastai išsiplėtojęs autentišką folklorą atliekančių ansamblių sąjūdis, Povilo ir Dalios Mataičių vadovaujamo Lietuvių folkloro teatro veikla.
Choro muzikos kūrybai būdinga keletas tendencijų. Choro bei moderniosios muzikos kalbos galimybės įvairiapusiai naudojamos didelės apimties vokaliniuose instrumentiniuose veikaluose (Eduardo Balsio oratorija „Nelieskite mėlyno gaublio“ (1969) ir kantata „Saulę nešantis“ (1972), Juliaus Juzeliūno simfonija Nr. 3 („Žmogaus lyra“, 1965) ir simfonija oratorija „Cantus magnificat“ (1979), įvairių žanrų Vytauto Barkausko ir kt. kūriniai); laikotarpį savaip įrėmina sovietinės ideologijos atmetimą, modernios muzikos kalbos ir tautiškumo idėjos sąveikas manifestavę veikalai – Broniaus Kutavičiaus „Panteistinė oratorija“ (1970) ir „Paskutinės pagonių apeigos“ (1978), Felikso Bajoro oratorija „Varpo kėlimas“ (1980). Sukurta daug vidutinio ar nedidelio pajėgumo chorams skirtų tradicinės muzikos kalbos bei choro vokalo naudojimo dainų. Tarp šių tendencijų įsiterpia gausi, žanro požiūriu įvairuojanti choro dainų kūryba, kurioje irgi drąsiai eksperimentuojama; choro divisi praplečiami iki 9–12 partijų; grafinės notacijos naudojimas, kūrinių partitūrų sudėtingumas, skambėjimo koloritas, choro partijų tesitūros kraštutinumai leidžia atlikti šiuos kūrinius tik aukšto profesinio meistriškumo chorams. Ypač kūrybingai kompozitoriai naudoja lietuvių liaudies melosą, dainų, sutartinių temas.
Daugelis šiame tome spausdinamų kūrinių paimti iš „Vagos“ leidyklos leidinių. Tai Valentino Bagdono „Skrido bitė, ta ta to“, Felikso Bajoro „Andantino“, Vytauto Barkausko „Lietuva“, „Septynios miniatiūros“, Algimanto Bražinsko „Baltoji varnelė“, „Žemaičių plentas“, Viktoro Budrevičiaus „Nudavė močiutė“, „Dainų šalelėj“, „Ant kalno aukštai“, Jurgio Juozapaičio ciklo „Tekėk, saulele“ 5-oji dalis, „Žalios rūtos sidabriniam vakare“, Vytauto Juozapaičio „Devyniom šakelėm“, „Rugiapjūtė“, Vytauto Jurgučio „Varpo aidas“, Vytauto Klovos „Viena linelius pasėjau“, Anatolijaus Lapinsko „Oi lyja lietus“, „Vai ant kalnelio“, „Turėjo bobutė žilą oželį“, Teisučio Makačino „Kokiais žiedeliais rūtelės žydės“, Vytauto Montvilos „Lydu laidu saulelė“, „Kalnas“, Vaclovo Paketūro „Aš turėjau brolužėlį“, Leono Povilaičio „Seku seku pasaką“, „Nakties peizažas“, „O-o, giria!“, Antano Račiūno „Žinai, ko liūdi pievos?“, „Tokia pūga“, Antano Rekašiaus „Rudenėlio gražume“, Remigijaus Šileikos „Miško ežeras“, Vlado Švedo kantatos „Rožės prie IX forto“ finalinė dalis, Audronės Žigaitytės-Nekrošienės „Senelės pasaka“ ir „Šešiolikmečiai“.
Vytauto Juozapaičio liaudies dainos išdailą „Pjovė lankoj šieną“ jau buvo spausdinę Liaudies meno rūmai, Juliaus Andrejevo dainą „Sveikas gyvas, vytury!“ – Lietuvos liaudies kultūros centras.
Viktoro Budrevičiaus „Tykiai, tykiai“, Vytauto Kairiūkščio „Močiute tu mana“, Lauryno Vakario Lopo „Džole Ole“, „Akys“, baladė „Kur tėvulio klėtelė“, Leono Povilaičio „Tū-to!“, Laimučio Vilkončiaus „Reiks broleliui karan joti“ spausdinami iš kompozitorių rankraščių.
Kūrinių atrankos kriterijai:
– dėl leidinio apimties atsisakyta stambios formos kūrinių;
– kūrinio sudėtingumas įtakos neturėjo;
– neribojo kūrinio žanras ir sudėtis. Pateikiami originalūs kūriniai, liaudies dainų išdailos ir plėtotės, kūriniai mišriems ir lygių balsų chorams, kūriniai a cappella, su solistais ir pritariant instrumentu;
– stengtasi pristatyti visus tuo metu muziką chorams kūrusius kompozitorius;
– kompozitoriaus kūrinių kiekis proporcingas jo kūrybiniam produktyvumui.
Kūriniai antologijoje pateikiami abėcėlės tvarka pagal kompozitoriaus pavardės pirmąją raidę. Į šį tomą įtraukti kai kurie jo chronologijos ribas peržengiantys kūriniai, kurie nepateko į kitus tomus, bet būtini kompozitoriaus kūrybai pristatyti.
Kita turima informacija apie kūrinius pateikiama taip: kiekvieno kūrinio pirmame puslapyje parašytas kūrinio pavadinimas; sukūrimo metai (jei žinomi); kompozitoriaus vardas, pavardė ir gimimo (mirties) metai; teksto autoriaus vardas ir pavardė.
Turinyje nurodyti kompozitoriaus vardas ir pavardė, kūrinio pavadinimas ir atlikėjų sudėtis.
Jurijus Kalcas
© Lietuvos liaudies kultūros centras, 2010
Atsiliepimai
Atsiliepimų dar nėra.