LIETUVIŲ CHORO MUZIKOS ANTOLOGIJA 1940–1960
IV tomas
Sudarytojas ir vyriausiasis redaktorius Laurynas Vakaris Lopas
Redakcinė kolegija:
Jonas Vytautas Bruveris
Algimantas Lopas
Teisutis Makačinas
Redaktorius Donatas Zakaras
Viršelio ir principinio maketo dailininkė Audronė Lasinskienė
Kalbos redaktorė Renata Radavičiūtė
Lotyniškų tekstų redaktorė Živilė Tamaševičienė
Natografai: Robertas Budrys, Rolandas Skirelis, Žvainys Ivanauskas
Vertėja Sonata Zubovienė
Vilnius: Lietuvos liaudies kultūros centras, 2011. – 274 p.
ISMN 979-0-706208-39-8
Turinys
Pratarmė / 5
Preface / 7
Domas Andrulis
ŽEMAIČIŲ ŠAULIŲ GIESMĖ (SATB) / 9
SAULELĖ RAUDONA (SATB) / 10
AR AŠ TAU, SESE, NESAKIAU (SATB) / 11
Kazimieras Viktoras Banaitis
RUGIAPJŪTĖS DAINA (SAATB) / 12
MANO BROLIS BAGOTYRIUS (SAATB) / 13
OI, ATVAŽIUOJA KALĖDA (SATBB) / 14
TU TU TU KAS BŪTŲ (SATBB) / 17
AŠ IŠDAINAVAU (SAATTBB) / 19
PJOVĖ LANKOJ ŠIENĄ (SATB) / 20
ŽVEJAI RUOŠIASI PLAUKTI JŪRON, operos „Jūratė ir Kastytis“ choras (TTBB, piano) / 21
Justinas Bašinskas
VOVERĖ (SAATTBB) / 33
PILĖNŲ LOPŠINĖ (TTBB) / 36
BERŽELIS TURI ŠIRDĮ (TTBB) / 37
Antanas Belazaras
REQUIEM iš muzikos Arthuro Millerio dramai
„Komivojažieriaus mirtis“ (SATB) / 39
MĖLYNASIS NEMUNĖLI iš operetės „Auksinės marios“
SSAA, T solo, piano) / 42
Juozas Bertulis
PLEPALŲ FABRIKAS (SATB, piano) / 48
KYRIE, Mišių šv. Antano garbei dalis (TTB) / 70
Antanas Budriūnas
RUDUO (SSAATTBB, piano) / 71
O NEMUNE (SSAATTBB) / 84
MALDA (SATBB) / 87
TĖVIŠKĖLĖ (SSA) / 89
Balys Dvarionas
SESUO ŽYDROJI – VILIJA (SSATTB) / 90
PENKI CHORAI (SSSAATTBB) / 93
RAIGARDO ŠALTINĖLIS (SATBB) / 107
Julius Gaidelis
MALDA UŽ TĖVYNĘ (SATB) / 109
PIEMENĖLIS (SATB) / 111
AUGO PUTINAS (SATB) / 113
PASĖJAU DOBILĄ (SSATTB) / 115
BALNOK, TĖVELI (SATB) / 117
ŪSAI (SATB) / 119
Juozas Gaubas
UŽ JŪRIŲ MARIŲ (SATB) / 121
ŽALIOJ GIRELĖJ (SATB) / 122
AVE MARIA (SATB) / 123
Vladas Jakubėnas
SPRAGILŲ DAINA (SATB) / 125
Vytautas Jančys
VARGO DIENŲ DAINA (SATB) / 127
PRIE MARIŲ (SSA) / 130
SVEIKA MARIJA (SATB) / 131
MALDA (TTBB) / 133
VIDI AQUAM (SATB) / 135
Julius Juzeliūnas
TU, SVOTELI (SATBB) / 137
KALVĖJE (TTBB) / 140
DĖDĖS (SATB) / 141
MIRTIS KANKINTOJAMS, operos „Sukilėliai“ choras (SSAATTBB) / 145
DAINUOK, ŠIRDIE (SATB) / 148
Jeronimas Kačinskas
ESI, DANGAU (SSAATTBB) / 154
JAU SAULUTĖ LEIDŽIAS (SSAATTBBB) / 157
ŽVANGUČIAI (SSAATTBB) / 161
MARIJA (SATB) / 168
MERGELE, MOTIN (TTBB) / 169
DIDIS, GALINGAS (SAATBB) / 170
Vytautas Kairiūkštis
VOVERĖLĖ (SA, piano) / 172
MAMOS PASAKOS (SATB) / 175
Juozas Karosas
OBELĖLĖ (SSAATB) / 179
Konradas Kaveckas
GIMTINĖS DAINA (SATB) / 182
Bruno Markaitis
NEDVELK, VĖJELI (SSAA) / 186
VĖJŲ ŠVENTĖ (SSAA) / 188
Alfonsas Mikulskis
DIEVO AVINĖLI, Tautinių mišių už kenčiančią Lietuvą dalis (SAATTBB) / 195
Stasys Navickas
AUGAU PAS MOČIUTĘ (SATB) / 199
Vaclovas Paketūras
CHORAS iš baladės „Ieva“ (TTBB) / 200
Vytautas Paltanavičius
SARBINČIULA UOGELA (SSAATB) / 202
DĖL KO? (SSAATBB) / 204
ŽMONĖS (SATB) / 211
Antanas Račiūnas
OI, TOLI TOLI (SSAATTBB) / 213
UŽ NEMYLIMO BERNELIO (SATB) / 217
Julius Sinius
ČIA TĖVYNĖ (SATTBB) / 219
NAKTIES TYLOJE (SATB) / 221
MANO TĖVYNĖ (SATB) / 222
Juozas Stankūnas
AUŠTA AUŠRELĖ (SATB) / 225
PAGARBOS GIESMĖ (SATB, org.) / 227
ORATIO (TTBB) / 229
GLORIA, Mišių šv. Jeronimo garbei dalis (SATB, piano / org.) /231
Faustas Strolia
DEKITE, ŽVAKUTĖS (SATB, S solo, piano) / 236
Juozas Strolia
TU, BERNELI (SAATBB) / 243
ŠIENAPJŪTĖS DAINA (SATB) / 250
ADVENTO DAINA (SATB) / 252
UŽAUGO BERŽELIS (TTBB) / 254
Julius Štarka
TĖVIŠKĖS MEDŽIAI (TTBB) / 255
OI DIEVE MANO (SATB) / 257
OI ŽINAU, ŽINAU (SATB) / 258
NUDAVĖ DUKRELĘ (SATB) / 259
Jonas Švedas
SAKALAI BROLELIAI (SSAATTBB) / 260
KAREIVIO MOTINA (SSAATTBB) / 264
Lotyniškų tekstų vertimai / 269
How to pronounce Lithuanian words / 271
Pratarmė
1940-ieji. Po valstybės atkūrimo 1918 m. vos spėjusią sustiprėti Lietuvą vėl ištiko okupacija, karo baisumai, pokario masinės tremtys, politinė, tautinė, dvasinė prievarta. Sovietinė agresija jau pirmomis 1940 m. okupacijos dienomis palietė ir choro kultūrą. Naikinant kultūros, visuomenines organizacijas, likviduoti ir stipriausi chorai – Šaulių sąjungos centrinis choras (vadovas Nikodemas Martinonis; pirmas pagiedojo G. F. Händelio „Mesiją“, W. A. Mozarto „Requiem“, J. Haydno „Pasaulio sukūrimą“), Kauno studentų ateitininkų choras (vadovas Antanas Makačinas; pirmas pagiedojo G. Verdi „Requiem“. A. Makačinas nuo 1936 m. buvo Darbo rūmų choro vadovas, o Ateitininkų chorui vadovavo Antanas Budriūnas), kiti Kauno ir kitų miestų pasaulietiniai bei bažnytiniai chorai. Antroji sovietų okupacija lietuvių kultūrą padalijo į dvi dalis – namie ir svetur. Iš okupuotos Lietuvos pasitraukę lietuviai Vokietijos lietuvių pabėgėlių stovyklose sunkiomis sąlygomis ėmė burti chorus, kurie aktyviai koncertavo. Ten susitelkę kompozitoriai ir chorvedžiai sukūrė naujų kūrinių, o 1946 m. Viurcburge sugebėta surengti dainų šventę! Ši veikla nuo karo pabaigos truko apie penkerius metus, vėliau didžiausia išeivių dalis susibūrė JAV ir tuo labai sustiprino lietuvių chorų sąjūdį; 1956 m. Čikagoje (kartu su Kanados lietuviais) atgaivintos dainų šventės.
Pokario sovietinė Lietuvos valdžia ideologiniais sumetimais skatino mėgėjų chorų steigimąsi ir veiklą, tad dainavimas choruose tapo prieinamiausia meninės raiškos forma ir tai padėjo išsaugoti tradicinę lietuvių meilę dainai. Tuo metu Lietuvoje buvo vos vienas profesionalus koncertinis choras (muzikinių teatrų chorai koncertinių programų nerengė) – 1940 m. įsteigtas Valstybinės filharmonijos choras, kuriam vadovavo Bronius Budriūnas (1963 m. jį panaikinus, dalis dainininkų perėjo į tuomet steigiamą Lietuvos televizijos ir radijo chorą, vadovaujamą Liongino Abariaus; chore veikė ir vokaliniai ansambliai). Kolektyvo repertuarą griežtai ribojo ideologinė kontrolė. Šalia menkai atstovaujamo tautiškojo meno ir priverstinių propagandinių kūrinių choras sugebėjo atlikti L. van Beethoveno IX simfoniją (1949 m., 1953 m. ir 1956 m.), J. Haydno „Metų laikus“ (1953 m.), W. A. Mozarto „Requiem“ (1955 m. ir 1956 m.) ir Česlovo Sasnausko „Requiem“ (1956 m.).
Okupacija nutraukė natūralią muzikos kūrybos raidą. Išeiviais tapo modernieji kompozitoriai Jeronimas Kačinskas, Vytautas Bacevičius (vokalinių kūrinių nerašė), vadinamojo nuosaikiojo modernizmo atstovai Kazimieras Viktoras Banaitis, Vladas Jakubėnas, Julius Gaidelis. Lietuvoje natūralią kūrybos raidą stabdė jos atžvilgiu priešiškas valdžios nusistatymas. Kūrybinė visuomenė neteko garsių kūrėjų: 1948 m. Vilniuje neaiškiomis aplinkybėmis žuvo Juozas Pakalnis, mirė lietuviškosios kompozicijos mokyklos kūrėjas Juozas Gruodis. Kompozitorių sąjunga ir kompozitoriai nuolat kritikuoti dėl propagandinių kūrinių stokos, jų reikalauta kurti liaudžiai suprantamus, t. y. paprastesnės muzikos kalbos kūrinius, o nustojusieji kurti įtarti nelojalumu sovietų valdžiai. Politizuota „liaudiškumo“ (reikalauta privalomo ideologinio turinio) samprata siekta pakeisti ir tautiškumo supratimą (atkakliai vengta žodžio „tauta“) – vadinamasis nacionalinis muzikos charakteris sietas tik su liaudies muzikos motyvų bei savybių panaudojimu. Taip buvo atmesta ketvirtojo dešimtmečio diskusijoje apie lietuvių muzikos tautiškumą moderniųjų kompozitorių kelta vaisinga mintis, kad esminis jo šaltinis yra kompozitoriaus asmenybė – anot Jeronimo Kačinsko, laisvais kūrybiniais pagrindais išsiauklėjusi individualybė.
Atrenkant kūrinius šiam Antologijos tomui daugiausia sunkumų sudarė tais ypač aršios ideologinės prievartos dešimtmečiais Lietuvoje kūrusių kompozitorių kūryba – vertingų, koncertams tinkamų veikalų sukurta palyginti nedaug.
Didžioji kūrinių dalis atrinkta iš Lietuvos bei išeivijos leidyklų choro muzikos rinktinių. Iš Valstybinės grožinės literatūros leidyklos (VGLL) įvairių leidinių atrinkti Antano Budriūno, Balio Dvariono, Vytauto Kairiūkščio, Juozo Karoso, Konrado Kavecko, Vytauto Paltanavičiaus, Antano Račiūno, Jono Švedo, iš „Vagos“ leidyklos – kai kurie Kazimiero Viktoro Banaičio, Juliaus Juzeliūno, Vaclovo Paketūro kūriniai. Nemažai Kazio Viktoro Banaičio lietuvių liaudies dainų išdailų paimta iš J. Petronio leidyklos choro dainų rinkinio „Kazys Viktoras Banaitis. 48 lietuvių liaudies dainos mišriam chorui“ bei JAV 1950–1951 m. spausdintų leidinių.
Ypač choriniam judėjimui padėjo Čikagoje leidžiamas žurnalas „Muzikos žinios“. Iš jo 1942 m. ir 1952 m. priedų atrinkti Broniaus Budriūno, Juozo Stankūno ir Juozo Strolios kūriniai.
Kai kurie Domo Andrulio kūriniai paimti iš „Spaudos fondo“, Juozo Bertulio, Vytauto Jančio – iš Klaipėdos universiteto leidyklos, Bruno Markaičio – iš pirmosios, o Broniaus Budriūno – iš antrosios JAV ir Kanados dainų šventės komiteto (Čikaga, 1956 m., 1960 m.), Jeronimo Kačinsko – iš Lietuvos katalikų tremtinių bažnytinės muzikos komisijos (Vokietija, Bavarija, 1948 m.), Muzikos informacijos ir leidybos centro, Alfonso Mikulskio – iš Lietuvos vyčių centro valdybos, Fausto Strolios – iš Lietuvos vyčių centro valdybos ir Lietuvos vyčių fondo leidinių.
Iš rankraščių spausdinama Juliaus Juzeliūno operos „Sukilėliai“ dalis chorui „Mirtis kankintojams“, Juozo Bertulio „Plepalų fabrikas“, Antano Belazaro „Requiem“ iš muzikos Arthuro Millerio dramai „Komivojažieriaus mirtis“.
Laurynas Vakaris Lopas
© Lietuvos liaudies kultūros centras, 2011
Atsiliepimai
Atsiliepimų dar nėra.